VOORSTELLING BMW M5 2018


BMW M5 MET VIERWIELAANDRIJVING.

BMW brengt de nieuwe M5 uit. De vorige generatie bekeerde zich al tot de turbomotor, met de zesde generatie sneuvelt een volgend taboe. Deze M5 is de eerste met vierwielaandrijving.

De motor blijft de 4,4 liter grote V8. Twee nieuwe turbo’s zorgen voor een betere respons en een hertekend in- en uitlaatspruitstuk zorgen voor een betere doorstroming van de gassen. De injectiedruk werd verhoogd tot 350 bar en kortere injectietijden verbeteren de output, de efficiëntie en de reactie van de motor, die nu 600 pk en 750 Nm levert.

Omdat de M5 steeds meer de weg naar de track days vindt, werden de koeling van zowel motor als remmen hieraan aangepast. En het hertekende carter zorgt ook in extreme situaties voor een correcte smering.

Voor de overbrenging koos BMW nu voor een 8-traps Steptronic waarvan het Drivelogic sturingssysteem werd geoptimaliseerd.

Bang afwachten was het voor het effect van de vierwielaandrijving, die de auto zwaarder zou maken. Maar het overvloedig gebruik van aluminium en magnesium in het nieuwe chassis van de 5-Reeks en het gebruik van aluminium voor het motorschot, de voorste spatborden en de motorkap van de M5 in combinatie met het carbon dak zorgen er voor dat de nieuwe M5 toch nog 15 kilogram lichter is dan zijn voorganger.

BMW rekent op de combinatie van het xDrive-aandrijfsysteem en het actieve M-differentieel voor een optimale krachtverdeling. Zo garandeert de vierwielaandrijving in alle omstandigheden betere prestaties. Wat niet belet dat BMW voor de diehards de mogelijkheid laat om de vierwielaandrijving samen met de stabiliteitscontrole uit te schakelen. Een zogenaamde ‘heldenmodus’ die absoluut wordt afgeraden voor de openbare weg.

De BMW M5 snelt in 3,4 seconden van 0 naar 100 en haalt een top van ofwel 250 ofwel 305 km/u. Standaard wordt de M5 gestopt door speciaal behandelde stalen remmen. Carbon-ceramische remmen zijn een optie. U herkent ze aan de goudkleurige remklauwen.

De M5 kost 119.900 euro.

Meer nieuws